In 2007 bouwde ik mijn BOAT, een plastic vat, gestroomlijnd met een tobbe en een wegkegel en voortbewogen door een met hefboom bediende monovin. Hoewel dit resulteerde in voorwaartse beweging leidde de ingebrachte energie niet tot een navenante snelheid.
De traagheid werd vooral veroorzaakt door een energie lek: het naar beneden duwen van de monovin deed daarentegen de boot omhoog gaan in plaats van het tot vol vermogen voortstuwen. Voor mijn oplossing om met alternerende vinnen omhoog duwen te compenseren is een lange hefboom nodig. Hiervoor is ook een heel lang drijflichaam nodig.
Voor het verhogen van de stuwkracht met hefbomen kan het lichaamsgewicht van de bediener worden aangewend. Hiervoor is een constructie op het drijflichaam nodig. Om de aandrijfkracht voor beide vinnen te verdelen ga ik uit van een T-balans.
Het kantelen van de T-balans wordt aangedreven door een aan een stang vastgezette schommel waarop de bestuurder plaats neemt. Het momentum dat wordt opgewekt door het schommelende gewicht duwt en heft de vinnen. De zwaartekracht die de bediener aantrekt kan worden versterkt door rubberen veren, zoals fiets binnenbanden, bevestigd van de uiteinden van de T-balans naar die van het drijflichaam.
Zo ziet de door spierkracht aangedreven motor er uit. Nu wil ik de aandacht richten op de aandrijfbeweging van de vinnen. Vroegere ervaring heeft mij geleerd, dat verhoging van de stuwkracht van de vinnen gezocht moet worden in de breedte, omdat verlenging relatief meer ‘drag’ (sleepvertraging) produceert. Dit verandert het perspectief van een vin naar een vleugel. De kanteling van de vleugel kan worden teweeggebracht door de voorrand aan de verticale drijfas te scharnieren.
Eenmaal in beweging gebracht zal de neerslag aan de voorkant, behalve de gewenste drijfkracht, een opwaartse kracht op het drijflichaam uitoefenen.
Tegelijkertijd oefent de opslag achter, ook weer behalve de gewenste drijfkracht. een neerwaartse kracht op het drijflichaam uit.
Dit steigeren zal nog worden versterkt door het achteruit zwaaien van mijn lichaam.
Evenzo zal mijn voorwaarts zwaaiende lichaamsgewicht de voorkant naar beneden trekken en de achterkant opduwen.
Dit zou een bezwaar tegen deze constructie kunnen zijn op dezelfde gronden die de voortstuwing van mijn eerste boot minder effectief maakten. Het tegenargument is drievoudig:
1- De neerslag werkt tegen het gewicht van ofwel de voorhelft ofwel the achterhelft van het drijflichaam. De opslag werkt tegen drijfkracht van de voor- of achterhelft van de boot, hetgeen waarschijnlijk minder storend zal zijn.
2- Het traagheidseffect. Er zal een vertraging optreden tussen actie en resultaat. Hoe sneller de actie, des te groter de vertraging. Daar ik geen manier zie om dit mbv berekening te voorspellen, moeten experimenten dit uitwijzen.
3- De stabiliserende uitwerking van waterstroming op vinnen. Deze snijden een traject door het water, hetgeen ze minder gevoelig voor koersafwijking maakt.
Een factor in de overdracht van schommelkracht is de hefboom uitgeoefend door mijn gewicht. Deze kracht wordt overgebracht via de midden top van de T. Hoe langer de arm van top tot vin, hoe minder hefboom. Hoe korter deze arm is, des te efficiënter de verdeling van krachten. Dit zou pleiten voor rechte, schuin lopende armen vanaf de top naar de scharnieren van de vin assen, maar deze zouden het schommelen van mijn lichaam in de weg zitten. Het gunstigste compromis zou een kwart circle arm zijn.
Andersom, zou een langere arm tussen zit en top meer hefboom geven, vandaar een halve cirkel verbinding.
Eveneens zouden , in plaats va twee rechte steunen, twee halve cirkel vormige meer stabiliteit bieden.
Deze kinetische constructie is onderhevig aan variaties en interacties hier tussen kunnen niet altijd worden voorzien. Experimenten zullen de meest gunstige configuratie moeten uitwijzen. Patent aangevraagd.
Ik ben me ervan bewust dat het bovenstaand geen makkelijke kost is. Waarom dus dit niet afgewisseld met een paar leuke video’s, deel een en twee van de vierdelige documentaire ‘Dances with Dolphins’ die we maakten van Dusty bij Inisheer in 2014. Veel plezier, en de Beste Wensen voor 2017!.
Dusty onderzoekt, met Francois Sarano